Tankemylder – de 3 typer

Tankemylder – de 3 typer

Du oplever det – jeg oplever det – alle oplever tankemylder på et eller andet tidspunkt i vores liv – og det er helt normalt at have myldertanker, som de også kaldes, fra tid til anden. 

Desværre er disse tanker også en af de store syndere, når det kommer til vores søvnproblemer – og det er, uanset om det skyldes stress eller bekymringer (også kaldet rumination).

Men når det først bliver en belastning, og du mister kontrollen over dit dem, så du ikke kan slukke for dem, så kan der være tale om et markant stress symptom.

Så går det hen og bliver invaderende, og det går på sigt ud over din hverdag og dit følelsesliv.

Bliv bevidst om dit tankemylder

Derfor er det en rigtig god ide at blive bevidst om dit tankemylder og kigge nærmere på, hvorfor det opstår.

  • Er det bekymringer, der ligger til grund for dit tankemylder (rumination)?
  • Skyldes det stress? 
  • Er det overtænkning, du har gang i? – Katastrofetanker – eller din indre kritiker?
Tankemylder - hvad er årsagen

Først når du bliver bevidst om det, så har du mulighed for at gøre noget ved det.

Ellers vil det bare blive liggende i dit hoved, enten som et baggrundstæppe af irriterende støj, eller som en indre stemme, der hele tiden holder din hjerne beskæftiget. Uanset hvad, så du kan have svært ved at finde ro .

Hvad er tankemylder?

Hvis du har haft tankemylder, så er du ikke i tvivl om, hvordan det føles.

De fleste af os kan godt lide at få en definition sat på det, vi lider af. Men lige præcis i forbindelse med dette fænomen, så findes der ikke en egentlig definition eller diagnose (så vidt jeg ved på nuværende tidspunk).

Det kan føles lidt, som om din hjerne løber afsted med dig – i fuld galop.

Tankerne dukker op som små trolde af en æske.

  • Tanker om arbejdsopgaver, der skal løses.
  • Økonomien, der måske har det svært.
  • Jobbet, du er bange for at miste.
  • Hvordan du håndterer en udfordring i dit privatliv.
  • Hvis du er i tvivl om, hvordan andre opfatter dig – f.eks. hvis du har haft en samtale, der har sået tvivl hos dig, om den anden part var glad eller utilfreds.

Det kan også være helt banale ting, som at du skal huske at købe mælk og aflevere biblioteksbøger. Den ene tanke tager den næste i et nærmest ukontrollerbart tempo.

Og de kan hurtigt udvikle sig til kæmpe trolde, der bare buldrer derudaf, uden at du kan stoppe dem.

Så din hjerne hopper med på tankernes tempo, og så kan du ligge og vende og dreje dig – uden en chance for at falde i søvn.

Tankemylder - når din hjerne koger over

Hvorfor får jeg tankemylder?

Stiller du også dig selv det spørgsmål?

Det kan jeg godt forstå!

Som udgangspunkt er tankemylder et udtryk for, at din hjerne er på overarbejde. Der sker alt for meget, og den kan slet ikke følge med.

Du kan sammenligne det lidt med, at du sætter en gammeldags kedel vand over at koge, og på et tidspunkt, så bliver dampen så fortættet, at fløjten begynder at tude.

Det kan bruges som et billede på, hvad der sker med dine tanker i din hjerne.

Derfor skal du gøre noget ved det

Tankemylder er voldsomt invaderende.

Og ikke nok med, at det er træls og irriterende, fordi der hele tiden er uro i hovedet, så afholder det dig også i vid udstrækning fra at sove ordentligt.

Og søvn er en forudsætning for, at du trives.

Mange tror, at de kan nøjes med 5-6 timers søvn. Og det kan godt ske, at de føler det sådan. Men faktum er, at en voksen person helst skal have 7-8 timers søvn hver nat, for at både krop – og ikke mindst hjernen – får den nødvendige hvile.

Hvis du over længere tid ikke sover nok, så vil din krop og hjerne blive stressede. Helt uden at du gør andet end ikke at sove nok. 

Når så din krop og hjerne bliver stressede, så vil de være på vagt over for den fare, som din hjerne tror, der er til stede. Det vil afholde dig fra at sove ordentligt.

Og så er den onde cirkel startet – stress og for lidt søvn tricker hinanden.

Tankemylder - vælg den rigtige strategi til at stoppe det

De 3 typer tankemylder

Ofte møder jeg mennesker, som har fået det ene eller det andet gode råd til, hvordan de skal komme deres tankemylder til livs:

Dem jeg oftest hører er: Du skal gå ture. Du skal tage den med ro. Du skal meditere.

Men udfordringen er, at disse gode råd – som vitterligt ER gode – de hjælper kun på den ene af de tre typer. Det er ikke fordi selve mylderet er forskellingt – men strategierne til at komme det til livs er – og det er DET, der er vigtigt.

Der for er det vigtigt for dig at vide, hvilken type tankemylder, du primært lider af.

Det vil jeg forsøge at kaste lys over her:

Tankemylder type #1

Denne type udspringer af stress. Hvis du går rundt og er en smule stresset, så kan det sagtens være derfor, at du oplever myldertanker.

Når du derfor vil af med det, så kan en vej være at stresse af, og så se, om mylderet bliver mindre eller helt forsvinder.

Tankemylder type #2

Den anden type kan være forbundet med bekymringer. På engelsk hedder denne form for tankemylder ”Rumination”. Det betyder egentligt at drøvtygge, men man kan jo også sige, at tankerne tygger drøv – altså kværner rundt om den samme tanke hele tiden.

Er du en person, der bekymrer dig meget – både om det nære, men også det, der er mere fjernt, og som du ikke har den store indflydelse på?

Så skal du gå efter løsninger på tankemylder, der arbejder på at få dig til at bekymre dig mindre.

Er du nysgerrig på denne type, så kan du læse mere om rumination her.

Tankemylder type #3

Den sidste type er lidt vanskeligere at have med at gøre. Det er din indre kritiker – eller en indre kritisk stemme. Den hjemsøger dig oftest, når du vågner om natten.

Hvis dit selvværd ikke er så godt, så kan det godt være her, at dit tankemylder stammer fra. Her vender og drejer du nemlig alle mulige situationer i tankerne – og er aldrig helt tilfreds med hvad du gør, hvad du siger, hvordan du siger det, hvordan du ser ud osv. osv.

Tankemylder - online kursus til at stoppe det

Tæm dit tankemylder - online kurset til dig

Tankemylder har dårlig indflydelse på din søvnkvalitet – både fordu du kan have svært ved at falde i søvn om aftenen, og fordi det kan holde dig vågen om natten. Når du ikke sover nok, så stresser du din krop unødigt.

Det er et faktum.

Så det er vigtigt at gøre noget ved det, og for at hjælpe dig har jeg lavet et lille effektivt forløb, der hedder “Tæm dit Tankemylder”..

Du får kurset leveret i din indbakke over 3 uger med:

·      Præsentation af de tre typer tankemylder – og hvordan du kender hver at typerne hos dig selv.

·      5 metoder til at stoppe tankemylder forårsaget af stress og 

·      5 metoder til at stoppe tankemylder forårsaget af bekymringer.

·      Øvelser til at arbejde med din indre kritiker  – og ikke mindst lukke munden på den.


… og så får du også 2 bonusser med oven i hatten.

Normalt er din investering i en god nattesøvn med ”Tæm dit Tankemylder” 697 kr.

Men fordi, du har læst med hertil, får du det til kun 197 kr.

Klik på linket  👇