Stop tankemylder med disse 5 tips

Stop tankemylder med disse 5 tips

Du oplever det – jeg oplever det – alle oplever tankemylder på et eller andet tidspunkt i deres liv – og det er helt normalt at have tankemylder fra tid til anden. Det ville nærmest være mærkeligt, om du aldrig har oplevet det.

Det bliver først en belastning, når du mister kontrollen over dit tankemylder og ikke kan slukke for det.

Så går det hen og bliver invaderende, og det går på sigt ud over din hverdag og dit følelsesliv.

Derfor er det en rigtig god ide at blive bevidst om dit tankemylder og undersøge, hvorfor det opstår.

  • Er det bekymringer, der ligger til grund for dit tankemylder (rumination)?
  • Skyldes dit tankemylder stress? – og hvad er stress egentligt?
  • Er det overtænkning, du har gang i? – Katastrofetanker?

Når du bliver bevidst om det, så har du mulighed for at gøre noget ved det.

Ellers vil det bare blive liggende som et baggrundstæppe af irriterende støj, så du kan få svært ved at finde ro og komme mentalt ovenpå til at kunne klare livet.

Tankemylder

Tankemylder dukker typisk op, når du ligger i sengen

Kender du det:

Du lægger hovedet på puden om aftenen og er klar til en god nats søvn, men så starter tankemylderet.

Du er dødtræt, og du havde lige glædet dig til at sove. Og så starter balladen!

Typisk!

 Det kan også være, at du vågner om natten, og – pling – så dukker der en tanke op i dit hoved – og vupti, så er der sat gang i tankemylderet.

Som at tænde på en knap, du ikke kan slukke igen.

Og det er vildt upraktisk, at det lige er om aftenen og natten, at det er værst, men det er der en god forklaring på:

I løbet af dagen er du oftest optaget af andre ting – har fokus andre steder – og så er myldertankerne ikke lige så invaderende og forstyrrende.

Men når der er ro omkring dig, og din krop også falder til ro, så er tankemylderet så meget mere tydeligt, og så kan det være svært at ignorere det.

Næsten halvdelen af Danmarks befolkning har søvnproblemer – og tankemylder er en af de primære årsager..

Søvnløs med tankemylder

Hvad er tankemylder?

Hvis du har haft tankemylder, så er du ikke i tvivl om, hvordan det føles.

De fleste af os kan godt lide at få en definition sat på det, vi lider af. Men lige præcis i forbindelse med tankemylder, så findes der ikke en egentlig definition eller diagnose (så vidt jeg ved, i hvert fald).

Det kan føles lidt, som om din hjerne løber afsted med dig – i fuld galop.

Tankerne dukker op som små trolde af en æske.

  • Tanker om arbejdsopgaver, der skal løses.
  • Økonomien, der måske har det svært.
  • Jobbet, du er bange for at miste.

Det kan også være helt banale ting, som at du skal huske at købe mælk og aflevere biblioteksbøger. Den ene tanke tager den næste i et nærmest ukontrollerbart tempo.

Og de kan hurtigt udvikle sig til kæmpe trolde, der bare buldrer derudaf, uden at du kan stoppe dem.

Så din hjerne hopper med på tankernes mylder og tempo, og så kan du ligge og vende og dreje dig – uden en chance for at falde i søvn.

Hvorfor får jeg tankemylder?

Stiller du også dig selv det spørgsmål?

Det kan jeg godt forstå!

For hvis du kan fjerne årsagen, så kan du sikkert også fjerne tankemylderet (og dermed få mere ro og sove bedre).

Jeg vil her prøve at kaste lys over to overordnede kilder til tankemylder:

Tankemylder kan være et symptom på stress – og den anden kilde er bekymringer.

Hvis du er stresset, så skrumper forbindelserne din hjerne, og det kan skabe tankemylder. Tankemylder med baggrund i stress kan genkendes på, at tankerne flyver i øst og vest. Det er altså ikke (nødvendigvis) det samme emne, som tankerne kredser omkring.

Kan du nikke genkendende til tankemylder, som overvejende er af denne type, så vil det hjælpe dig alene ved at stress af.

Bekymringer er straks en anden sag

Her kan du genkende tankemylderet ved, at dine tanker kredser om det samme emne (eller de samme emner) hele tiden. De kigger på det fra forskellige vinkler, finder løsninger, konsekvenser, og i det hele taget bliver tanken vendt og drejet i det uendelige.

Nu har du fået to vinkler på, hvad der kan være årsagen til dit tankemylder. Men husk at det er tommelfingerregler – der er ikke noget der er 100% det ene eller det andet. Sådan fungerer vores hjerne ikke.

Ganske ofte er det en blanding af de to former.

5 tips til at stoppe tankemylder

Det kan være sin sag at slippe helt fri af tankemylder, hvis det først kværner rundt og har gjort det i længere tid.

Det er lidt som at skulle vende et tankskib og sejle den modsatte vej. Det er et langt og sejt træk, der skal til, men her får du 5 tips til, hvordan du i hvert fald kan starte dit arbejde med at slippe for tankemylderet.

#1 Slip tankerne

Det første tip er både det bedste – og det sværeste.

Det er simpelthen at slippe tankerne, når de dukker op. Ved at slippe dem, så undgår du at hoppe med på deres tempo og udflugter rundt i din hjerne. Men det er svært og kræver tid.

Specielt hvis du er hårdt ramt af tankemylder, så kan det være lidt af en udfordring bare at lade tanker være tanker. For vi er flasket op med, at det at tænke er godt – og at vi skal tænke os om. Men når du har tankemylder, så gælder helt modsatte regler.

Effektive tips mod tankemylder

#2 Flyt fokus

En nødløsning kan være simpelthen at flytte fokus.

Mit bedste råd her er, at når du mærker tankemylderet, så tænk på noget andet. Flyt dine tanker til noget, der gør dig glad. Det kan være en person, et dejligt minde, et sted du elsker eller noget, du normalt vil grine ad.

Ved at flytte fokus til noget, der gør dig glad, så flyttes tankemylderet ud af rillen, og du fjerner samtidig stressen.

#3 Afled din opmærksomhed

En anden måde at flytte dit fokus er at aflede dine tankers opmærksomhed fra tankerne. Hvis du godt kan lide musik, så sæt et stykke musik på, der gør dig glad. Dans rundt, syng højt eller spil luftguitar – bare du får fjernet opmærksomheden fra tankerne.

Det kan også være, at du er mere til at lytte til lydbøger eller til afslappende musik. Det fungerer også fint – bare du har fokus på, at tankemylderet skal stoppes.

#4 Tanketimen

Tanketimen egner sig især til tankemylder forårsaget af bekymringer. Disse bekymringstanker kommer typisk til dig på alle tider af døgnet, og her er øvelsen, at du sætter 30-60 minutter af sidst på eftermiddagen eller først på aftenen, og så lader du alle tankerne komme til dig i det tidsrum.

Resten af døgnet skal du så sige til dit tankemylder, at det må komme igen, når der er tanketime næste gang.

I tanketimen skriver du så alle dine tanker ned på papir og tager stilling til, hvordan du vil håndtere dem eller løse problemerne, der er forbundet med tankerne.

På denne måde begrænset du tidsrummet, hvor du tillader tankemylder, og du gør noget aktivt for at løse det tankemylder, der viser sig.

#5 Skab stilhed og vær i den

En af de lidt sværere øvelser, men som giver så meget godt igen, er at skabe stilhed og være i den. Tankemylderet vil have din krop til at være aktiv, og ved at holde dig i ro og søge stilheden, så fortæller du den, at der ikke er fare på færde.

Dette kan du for eksempel gøre med meditation. Bare et kvarter om dagen kan gøre underværker.

Mere om tankemylder forårsaget af bekymringer

Tankemylder forårsaget af bekymringer kaldes også rumination. Udtrykket kommer fra engelsk og betyder ”at drøvtygge” – og det er i princippet også det, du gør.

Du tygger drøv på en tanke.

Du tænker over den igen og igen fra alle mulige vinkler i håbet om at finde en løsning.

Bekymringer er som udgangspunkt ikke farlige.

Tværtimod er bekymring en af de ting, der har sikret menneskets overlevelse i så mange tusinde år, som det er tilfældet.

Bekymringer er medvirkende til, at vi tager bedre beslutninger.

Der, hvor bekymringer bliver uhensigtsmæssige, er når dine tanker kredser om dem hele tiden. Altså der, hvor du ikke tager action på bekymringen – men bare lader den leve sit eget liv.

Når du tager action på bekymringen, så fjerner du årsagen til den (fordi du løser problemet). Når du undlader at tage action på din bekymring, så er det, at tankerne begynder at myldre, og det er noget, der lige så stille udvikler sig over tid – og det kan være svært at stoppe, hvis man ikke er bevidst om, hvad der foregår.

Derudover kan rumination med tiden risikere at give dig stress.

Når du har tankemylder og ikke kan falde i søvn eller vågner med et spjæt om natten, så stjæler det din nattesøvn.

Når du ikke får din nattesøvn, så bliver din krop stresset. Det er nemlig sådan, at for lidt søvn i sig selv giver stress, for det er i løbet af en god nattesøvn på 7-10 timer, at din krop og hjerne bliver renset og genopbygget og klar til udfordringerne, som den nye dag byder på. 

Derfor er det utroligt vigtigt, at være bevidst om dit tankemylder – og gøre noget ved det, når du opdager det.

Hvordan kommer du videre?

Hvis du gerne vil videre og slippe af med dit tankemylder, men ikke helt ved hvordan du skal gribe det an, så er der hjælp at hente.

Online forløbet “Genvejen til et Liv uden Stress” tager dig med omkring alle de  facetter der er om tankemylder, søvnproblemer og stress og bringer dig metoder, du nemt kan gøre til en del af din hverdag. Med forløbet følger også en medlemsklub for dig og andre i samme situation som dig. 

Du kan læse mere om forløbet “Genvejen til et Liv uden Stress” og medlemsklubben ved at klikke på linket herunder: