Stop tankemylder med disse 5 tips

Stop tankemylder med disse 5 tips

Har du også bare allermest lyst til at sige Stop Tankemylder, når du ligger i din seng om aftenen eller natten og ikke kan falde i søvn?

Det kan jeg godt forstå.

Tankemylder er noget af det mest invaderende og ødelæggende for din nattesøvn.

Og så er der måske dig, der også oplever det i dagtimerne? Det gør det absolut ikke bedre. Snarere tværtimod.

Stop tankemylder, når du ligger i din seng

Kender du også det her:

Du lægger hovedet på puden om aftenen og er klar til en god nats søvn, men så starter tankemylderet.

Du er dødtræt, og du havde lige glædet dig til at sove. Og så starter balladen!

Typisk!

Det kan også være, at du vågner om natten, og – pling – så dukker der en tanke op i dit hoved – og vupti, så er der sat gang i tankerne.

Som at tænde på en knap, du ikke kan slukke igen.

Og det er vildt upraktisk, at det lige er om aftenen og natten, at det er værst, men det er der en god forklaring på:

I løbet af dagen er du oftest optaget af andre ting – har fokus andre steder – og så er myldertankerne ikke lige så invaderende og forstyrrende.

Men når der er ro omkring dig, og din krop også falder til ro, så er tankemylderet så meget mere tydeligt, og så kan det være svært at ignorere det.

Næsten halvdelen af Danmarks befolkning har søvnproblemer – og de her myldrende tanker spiller en stor rolle. Derfor er der virkelig god grund til at stoppe tankemylderet.

Stop tankemylder og få overskud igen

De 3 typer tankemylder og hvordan du stopper dem

Dit tankemylder kan groft sagt deles ind i tre typer:

  • Tankemylder forårsaget af stress.
  • Tankemylder forårsaget af bekymringer.
  • Tankemylder forårsaget af din indre kritiker / indre kritiske stemme.

Afhængig af hvilken af de tre typer tankemylder, du lider af, så skal der sættes ind overfor det på forskellig vis.

Sådan stopper du de tre typer tankemylder

  • Helt kort kan man sige, at hvis dit tankemylder er forårsaget af stress, så skal du afstresse din krop. Her kan stress behandling komme på tale.
  • På samme måde om bekymringstankemylder – der skal du lære at have færre bekymringer.

  • Den indre kritiker er straks en sværere ting at løse. Her skal du ned og finde personlige mønstre – typisk skabt i din barndom – som ligger til grund for den kritiker, og så skal du finde veje til at lukke munden på kritikeren.

Det kan være svært at løse alene, fordi nøglerne til løsningen ligger i vores blinde vinkler, så vi kan ikke selv få øje på dem. Her kan du få hjælp gennem samtaleterapi, og du er velkommen til at kontakte mig nederst på siden for at høre, om jeg kan hjælpe dig.

Nu har du fået tre vinkler på, hvad der kan være årsagen til dit tankemylder. Dermed har du også fået tre nøgler til at stoppe tankemylder.

Husk dog, at det ofte er en blanding af de tre typer. Det er meget sjældent 100% den ene af de tre typer. 

Vores hjerne er mere kompleks end som så. 

5 tips - stop tankemylder

Det kan være sin sag at slippe helt fri af tankemylder, hvis det først kværner rundt og har gjort det i længere tid.

Det er lidt som at skulle vende et tankskib og sejle den modsatte vej. Det er et langt og sejt træk, der skal til, men her får du 5 enkle tips til, hvordan du i hvert fald kan starte dit arbejde med at slippe for det.

#1 Slip tankerne

Det første tip er både det bedste – og det sværeste.

Det er simpelthen at slippe tankerne, når de dukker op. Ved at slippe dem, så undgår du at hoppe med på deres tempo og udflugter rundt i din hjerne. Men det er svært og kræver tid, specielt fordi vi er opdraget med, at det at tænke er en god ting.

#2 Flyt fokus

En nødløsning kan være simpelthen at flytte fokus.

Mit bedste råd her er, at når du mærker tankemylderet, så tænk på noget andet. 

#3 Afled din opmærksomhed

En anden måde at flytte dit fokus er at aflede dine tankers opmærksomhed fra tankerne. Hvis du godt kan lide musik, så sæt et stykke musik på, der gør dig glad. 

#4 Meditation

Meditation egner sig især til tankemylder forårsaget af stress.

Men det kan også være et svært tip for dig. For hvis du er hårdt ramt af tankemylder, så kan det være sin sag at sidde og falde ind i en meditativ tilstand, mens tankerne buldrer rundt i hovedet på dig.

Derfor anbefaler jeg altid, at du starter med en guidet meditation, og den finder du masser af på nettet. Det må gerne være en kort en. Bare 10 minutters meditation om dagen vil gøre din hjerne rigtigt godt.

#5 Skab stilhed og vær i den

En af de lidt sværere øvelser, men som giver så meget godt igen, er at skabe stilhed og være i den. 

Tankemylderet vil have din krop til at være aktiv, og ved at holde dig i ro og søge stilheden, så fortæller du den, at der ikke er fare på færde.

Stop tankemylder

"Tæm dit Tankemylder" - online kursus til dig

Tankemylder er voldsomt invaderende. Derfor har du nu mulighed for at få fingrene i online kurset “Tæm dit Tankemylder” til vennepris.

Over 3 uger lærer du følgende:

  • Præsentation af de tre typer tankemylder, og hvordan du genkender dem hos dig selv.
  • 5 effektive metoder til Stop tankemylder forårsaget af stress.
  • 5 effektive metoder til Stop tankemylder forårsaget af bekymringer.
  • Øvelser til at arbejde med din indre kritiker – og lukke munden på den.

 

Normalt er din investering i  ”Tæm dit Tankemylder” 697 kr.

Du får det til kun 197 kr., fordi du har læst med hertil.

Få prisen på dette link  👇