Stop tankemylder med disse 5 tips

Stop tankemylder med disse 5 tips

Du oplever det – jeg oplever det – alle oplever tankemylder på et eller andet tidspunkt i vores liv – og det er helt normalt at have myldertanker, som de også kaldes, fra tid til anden. 

Desværre er disse tanker også en af de store syndere, når det kommer til vores søvnproblemer – og det er, uanset om det skyldes stress eller bekymringer (også kaldet rumination).

Men når det først bliver en belastning, og du mister kontrollen over dit dem, så du ikke kan slukke for dem, så kan der være tale om et markant symptom på stress.

Så går det hen og bliver invaderende, og det går på sigt ud over din hverdag og dit følelsesliv.

Derfor er det en rigtig god ide at blive bevidst om dit tankemylder og kigge nærmere på, hvorfor det opstår.

  • Er det bekymringer, der ligger til grund for dit tankemylder (rumination)?
  • Skyldes dit tankemylder stress? – og hvad er stress egentligt?
  • Er det overtænkning, du har gang i? – Katastrofetanker?
Tankemylder - hvad skyldes det?

Først når du bliver bevidst om det, så har du mulighed for at gøre noget ved det.

Ellers vil det bare blive liggende i dit hoved, enten som et baggrundstæppe af irriterende støj, eller som en indre stemme, der hele tiden holder din hjerne beskæftiget. Uanset hvad, så du kan have svært ved at finde ro .

Tankemylder kommer ofte, når du ligger i sengen

Kender du det:

Du lægger hovedet på puden om aftenen og er klar til en god nats søvn, men så starter tankemylderet.

Du er dødtræt, og du havde lige glædet dig til at sove. Og så starter balladen!

Typisk!

Det kan også være, at du vågner om natten, og – pling – så dukker der en tanke op i dit hoved – og vupti, så er der sat gang i tankerne.

Som at tænde på en knap, du ikke kan slukke igen.

Og det er vildt upraktisk, at det lige er om aftenen og natten, at det er værst, men det er der en god forklaring på:

Søvnløs med tankemylder

I løbet af dagen er du oftest optaget af andre ting – har fokus andre steder – og så er myldertankerne ikke lige så invaderende og forstyrrende.

Men når der er ro omkring dig, og din krop også falder til ro, så er tankemylderet så meget mere tydeligt, og så kan det være svært at ignorere det.

Næsten halvdelen af Danmarks befolkning har søvnproblemer – og de her myldrende tanker spiller en stor rolle.

Men du kan også også opleve det i dagtimerne.

Hvad er tankemylder?

Hvis du har haft tankemylder, så er du ikke i tvivl om, hvordan det føles.

De fleste af os kan godt lide at få en definition sat på det, vi lider af. Men lige præcis i forbindelse med dette fænomen, så findes der ikke en egentlig definition eller diagnose (så vidt jeg ved, i hvert fald).

Det kan føles lidt, som om din hjerne løber afsted med dig – i fuld galop.

Tankerne dukker op som små trolde af en æske.

  • Tanker om arbejdsopgaver, der skal løses.
  • Økonomien, der måske har det svært.
  • Jobbet, du er bange for at miste.
  • Hvordan du håndterer en udfordring i dit privatliv.
  • Hvis du er i tvivl om, hvordan andre opfatter dig – f.eks. hvis du har haft en samtale, der har sået tvivl hos dig, om den anden part var glad eller utilfreds.

Det kan også være helt banale ting, som at du skal huske at købe mælk og aflevere biblioteksbøger. Den ene tanke tager den næste i et nærmest ukontrollerbart tempo.

Og de kan hurtigt udvikle sig til kæmpe trolde, der bare buldrer derudaf, uden at du kan stoppe dem.

Så din hjerne hopper med på tankernes tempo, og så kan du ligge og vende og dreje dig – uden en chance for at falde i søvn.

Hvorfor får jeg tankemylder?

Stiller du også dig selv det spørgsmål?

Det kan jeg godt forstå!

For hvis du kan fjerne årsagen, så kan du sikkert også fjerne tankene (og dermed få mere ro og sove bedre).

Jeg vil her prøve at kaste lys over to overordnede kilder til alle disse irriterende tanker:

Tankemylder kan være et symptom på stress – og den anden kilde er bekymringer.

Hvis du er stresset, så skrumper forbindelserne din hjerne, og det kan skabe tankemylder. Har det baggrund i stress, kan du genkende det ved, at tankerne flyver i øst og vest. Det er altså ikke (nødvendigvis) det samme emne, som tankerne kredser omkring.

Kan du nikke genkendende til tankemylder, som overvejende er af denne type, så vil det hjælpe dig alene ved at stress af.

Bekymringer er straks en anden sag

Her kan du genkende mylderet ved, at dine tanker kredser om det samme emne (eller de samme emner) hele tiden. De kigger på det fra forskellige vinkler, finder løsninger, konsekvenser, og i det hele taget bliver tanken vendt og drejet i det uendelige.

Nu har du fået to vinkler på, hvad der kan være årsagen til dit tankemylder. Men husk at det er tommelfingerregler – der er ikke noget der er 100% det ene eller det andet. Sådan fungerer vores hjerne ikke.

Ganske ofte er det en blanding af de to former.

5 tips til at stoppe tankemylder

Det kan være sin sag at slippe helt fri af tankemylder, hvis det først kværner rundt og har gjort det i længere tid.

Det er lidt som at skulle vende et tankskib og sejle den modsatte vej. Det er et langt og sejt træk, der skal til, men her får du 5 tips til, hvordan du i hvert fald kan starte dit arbejde med at slippe for det.

#1 Slip tankerne

Det første tip er både det bedste – og det sværeste.

Det er simpelthen at slippe tankerne, når de dukker op. Ved at slippe dem, så undgår du at hoppe med på deres tempo og udflugter rundt i din hjerne. Men det er svært og kræver tid.

Specielt hvis du er hårdt ramt af mylder, så kan det være lidt af en udfordring bare at lade tanker være tanker. For vi er flasket op med, at det at tænke er godt – og at vi skal tænke os om. Men når du har tankemylder, så gælder helt modsatte regler.

#2 Flyt fokus

En nødløsning kan være simpelthen at flytte fokus.

Mit bedste råd her er, at når du mærker tankemylderet, så tænk på noget andet. Flyt dine tanker til noget, der gør dig glad. Det kan være en person, et dejligt minde, et sted du elsker eller noget, du normalt vil grine ad.

Ved at flytte fokus til noget, der gør dig glad, så flyttes tankene ud af rillen, og du fjerner samtidig stressen.

#3 Afled din opmærksomhed

En anden måde at flytte dit fokus er at aflede dine tankers opmærksomhed fra tankerne. Hvis du godt kan lide musik, så sæt et stykke musik på, der gør dig glad. Dans rundt, syng højt eller spil luftguitar – bare du får fjernet opmærksomheden fra tankerne.

Det kan også være, at du er mere til at lytte til lydbøger eller til afslappende musik. Det fungerer også fint – bare du har fokus på, at tankemylderet skal stoppes.

#4 Tanketimen

Tanketimen egner sig især til tankemylder forårsaget af bekymringer. Disse bekymringstanker kommer typisk til dig på alle tider af døgnet, og her er øvelsen, at du sætter 30-60 minutter af sidst på eftermiddagen eller først på aftenen, og så lader du alle tankerne komme til dig i det tidsrum.

Resten af døgnet skal du så sige til dit tankemylder, at det må komme igen, når der er tanketime næste gang.

I tanketimen skriver du så alle dine tanker ned på papir og tager stilling til, hvordan du vil håndtere dem eller løse problemerne, der er forbundet med tankerne.

På denne måde begrænset du tidsrummet, hvor du tillader de myldrende tanker, og du gør noget aktivt for at løse de tanker, der viser sig.

#5 Skab stilhed og vær i den

En af de lidt sværere øvelser, men som giver så meget godt igen, er at skabe stilhed og være i den. Tankemylderet vil have din krop til at være aktiv, og ved at holde dig i ro og søge stilheden, så fortæller du den, at der ikke er fare på færde.

Dette kan du for eksempel gøre med meditation. Bare et kvarter om dagen kan gøre underværker.

Hvordan kommer du videre?

Hvis du gerne vil slippe af med dit tankemylder, men ikke helt ved hvordan du skal gribe det an, så er du velkommen til at kontakte mig for en 15 min. afklarende samtale.

Undervejs i samtalen bliver du klogere på, om det skyldes stress, eller om det er bekymringer og rumination, der er i gang og måske afholder dig fra at få en god nattesøvn. Og jeg vil give dig nogle anbefalinger til, hvad du kan arbejde videre med, så du slipper af med det.

Kontakt mig gerne via kontaktformularen i dette link, så finder vi et tidspunkt, hvor det passer os begge.

Den afklarende samtale er naturligvis helt uforpligtende for dig.

Søvnguiden - slip dit tankemylder og få din nattesøvn igen

Du kan også vælge at modtage  Søvnguiden, hvor du modtager tre nemme og effektive metoder til at slippe tankemylder, få mere ro og bedre nattesøvn.

Det er egenomsorg til dig, der føler dig presset i hverdagen og måske står på kanten af den usunde stress.

Det er tre enkle metoder, som du nemt kan indarbejde i en presset hverdag, så du får mere ro på og dermed får mere overskud.

De omsorgsfulde metoder bliver sendt en ad gangen, så du kan tage dem en ad gangen.

Du er naturligvis velkommen til at dele disse vaner med familie, venner eller kolleger, som du synes kunne få glæde af dem også. Hvis du sender linket til dem, og så kan de selv skrive sig op.