Stop tankemylder med disse 5 tips

Stop tankemylder med disse 5 tips

Har du også bare allermest lyst til at sige Stop Tankemylder, når du ligger om aftenen og natten og ikke kan falde i søvn?

Det kan jeg godt forstå.

Tankemylder er noget af det mest invaderende og ødelæggende for din nattesøvn.

Og så er der måske dig, der også oplever det i dagtimerne. Det gør det absolut ikke bedre. Snarere tværtimod.

Stop tankemylder, når du ligger i din seng

Kender du også det her:

Du lægger hovedet på puden om aftenen og er klar til en god nats søvn, men så starter tankemylderet.

Du er dødtræt, og du havde lige glædet dig til at sove. Og så starter balladen!

Typisk!

Det kan også være, at du vågner om natten, og – pling – så dukker der en tanke op i dit hoved – og vupti, så er der sat gang i tankerne.

Som at tænde på en knap, du ikke kan slukke igen.

Og det er vildt upraktisk, at det lige er om aftenen og natten, at det er værst, men det er der en god forklaring på:

Stop tankemylder

I løbet af dagen er du oftest optaget af andre ting – har fokus andre steder – og så er myldertankerne ikke lige så invaderende og forstyrrende.

Men når der er ro omkring dig, og din krop også falder til ro, så er tankemylderet så meget mere tydeligt, og så kan det være svært at ignorere det.

Næsten halvdelen af Danmarks befolkning har søvnproblemer – og de her myldrende tanker spiller en stor rolle. Derfor er der virkelig god grund til at stoppe tankemylderet.

De 3 typer tankemylder og hvordan du stopper dem

Dit tankemylder kan groft sagt deles ind i tre typer:

·      Tankemylder forårsaget af stress

·      Tankemylder forårsaget af bekymringer (læs mere om dem her)

·      Tankemylder forårsaget af din indre kritiker / indre kritiske stemme.

Afhængig af hvilken af de tre typer tankemylder, du lider af, så skal der sætte ind overfor det på forskellig vis.

Helt kort kan man sige, at hvis dit tankemylder er forårsaget af stress, så skal du afstresse din krop. Her kan stress behandling komme på tale.  

På samme måde kan man sige om bekymringstankemylder – der skal du lære at have færre bekymringer.

Den indre kritiker er straks en sværere ting at løse. Her skal du ned og finde personlige mønstre – typisk skabt i din barndom – som ligger til grund for den kritiker, og så skal du finde veje til at lukke munden på kritikeren. 

Det kan være svært at løse alene, fordi nøglerne til løsningen ligger i vores blinde vinkler, så vi kan ikke selv få øje på dem. Her kan du få hjælp gennem samtaleterapi, og du er velkommen til at kontakte mig nederst på siden for at høre, om jeg kan hjælpe dig.

Nu har du fået tre vinkler på, hvad der kan være årsagen til dit tankemylder. Dermed har du også fået tre nøgler til at stoppe tankemylder.

Husk dog, at det ofte er en blanding af de tre typer. Det er meget sjældent 100% den ene af de tre typer. 

Vores hjerne er mere kompleks end som så. 

Derfor skal du gøre noget og stoppe tankemylderet

Tankemylder er voldsomt invaderende. Derfor er det vigtigt, at du stopper dit tankemylder.

Ikke nok med, at det er træls og irriterende, fordi der hele tiden er uro i hovedet, så afholder det dig også i vid udstrækning fra at sove ordentligt.

Men søvn er også en forudsætning for, at du trives.

Mange tror, at de kan nøjes med 5-6 timers søvn. Og det kan godt ske, at de føler det sådan. Men faktum er, at en voksen person helst skal have 7-8 timers søvn hver nat, for at både krop – og ikke mindst hjernen – får den nødvendige hvile.

Hvis du over længere tid ikke sover nok, så vil din krop og hjerne blive stressede. Helt uden at du gør andet end ikke at sove nok. 

Når så din krop og hjerne bliver stressede, så vil de være på vagt over for den fare, som din hjerne tror, der er til stede. Det vil afholde dig fra at sove ordentligt.

Og så er den onde cirkel startet – stress og for lidt søvn tricker hinanden.

5 tips til at stoppe tankemylder

Det kan være sin sag at slippe helt fri af tankemylder, hvis det først kværner rundt og har gjort det i længere tid.

Det er lidt som at skulle vende et tankskib og sejle den modsatte vej. Det er et langt og sejt træk, der skal til, men her får du 5 enkle tips til, hvordan du i hvert fald kan starte dit arbejde med at slippe for det.

#1 Slip tankerne

Det første tip er både det bedste – og det sværeste.

Det er simpelthen at slippe tankerne, når de dukker op. Ved at slippe dem, så undgår du at hoppe med på deres tempo og udflugter rundt i din hjerne. Men det er svært og kræver tid, specielt fordi vi er opdraget med, at det at tænke er en god ting.

#2 Flyt fokus

En nødløsning kan være simpelthen at flytte fokus.

Mit bedste råd her er, at når du mærker tankemylderet, så tænk på noget andet. 

#3 Afled din opmærksomhed

En anden måde at flytte dit fokus er at aflede dine tankers opmærksomhed fra tankerne. Hvis du godt kan lide musik, så sæt et stykke musik på, der gør dig glad. 

#4 Meditation

Meditation egner sig især til tankemylder forårsaget af stress. 

Men det kan også være et svært tip for dig. For hvis du er hårdt ramt af tankemylder, så kan det være sin sag at sidde og falde ind i en meditativ tilstand, mens tankerne buldrer rundt i hovedet på dig.

Derfor anbefaler jeg altid, at du starter med en guidet meditation, og den finder du masser af på nettet. Det må gerne være en kort en. Bare 10 minutters meditation om dagen vil gøre din hjerne rigtigt godt. 

#5 Skab stilhed og vær i den

En af de lidt sværere øvelser, men som giver så meget godt igen, er at skabe stilhed og være i den. 

Tankemylderet vil have din krop til at være aktiv, og ved at holde dig i ro og søge stilheden, så fortæller du den, at der ikke er fare på færde.

Stop tankemylder med "Tæm dit Tankemylder"

Tak fordi du har læst med så langt.

Som tak for det, så vil jeg gerne forære dig online kurset “Tæm dit Tankemylder” til vennepris.

I “Tæm dit Tankemylder” får du 3 moduler over 3 uger med:

·      Grundig præsentation af de tre typer tankemylder.

·      Hvordan du genkender hver af de tre typer, så du kan stoppe tankemylderet.

·      5 metoder til Stop tankemylder forårsaget af stress.

·      5 metoder til Stop tankemylder forårsaget af bekymringer.

·      Øvelser til at arbejde med din indre kritiker (og lukke munden på den).

Normalt er din investering i at stop tankemylder med ”Tæm dit Tankemylder” 697 kr.

Men når du skriver dig op til min nyhedsmail herunder, får du det til “vennepris” – over 70% rabat.

Skriv dig op herunder og modtag en mail med et link til det gode tilbud, så du kan få styr på dit tankemylder.


Skriv dig op lige her:j

Glæd dig!