Symptomer på stress – er der forskel på stress symptomer for kvinder og stress symptomer for mænd?
Stress symptomer

Symptomer på stress – er der forskel på stress symptomer for kvinder og stress symptomer for mænd?

Hvordan kan du genkende dine symptomer på stress? Har du alvorlige stress symptomer? Og er der forskel på stresssymptomer for kvinder og stresssymptomer for mænd?  

Spørgsmålene står i kø, når det kommer til at kunne genkende symptomerne på stress og vide, hvor alvorlige de er (og ikke mindst, hvad man så skal gøre – og det vender vi tilbage til.

I et af mine tidligere blogindlæg, Hvad er stress, fortalte jeg, hvordan stress afhænger af den enkelte persons oplevelse af forholdet mellem krav og ressourcer. 

Når vi taler symptomer på stress, så varierer de også fra person til person.

I denne blog får du et indblik i, hvilke symptomer på stress du kan opleve, og hvilke du skal holde ekstra godt øje med.

Ellers vil det bare blive liggende som et baggrundstæppe af irriterende støj, så du kan få svært ved at finde ro og komme mentalt ovenpå til at kunne klare livet.

Symptomerne er din krop, der fortæller dig, at noget er galt!

Symptomer på stress

Symptomer på stress –traditionel opdeling

Der er mange måder at inddele stress symptomer på. Den mest traditionelle vil jeg præsentere dig for nu. Jeg synes ikke, den er helt optimal, men du får den her, så du ved, at den findes, og du kan genkende den, hvis du støder ind i den andre steder. Symptomerne opdeles typisk i 3-5 kategorier. De tre øverste er de mest almindelige.

  • Fysiske stress symptomer
  • Mentale eller psykiske stress symptomer
  • Adfærdsmæssige stress symptomer
  • Symptomer, der har med hjernen at gøre (kognitive symptomer)
  • Følelsesmæssige stresssymptomer

Denne opdeling er i og for sig fin nok.

Der skal så selvfølgelig være en lang række symptomer under hvert punkt. Men når du står med sådan en liste, hvordan ved så, om du har akut stress – altså kortvarig stress, som går over igen. Eller om du har kroniske eller langvarige stress symptomer, hvor du er i risiko for at gå ned med stress?

Det ved du sådan set ikke.

Og derfor vil jeg nu præsentere dig for  en anden og mere “brugervenlig” opdeling af symptomer på stress.

Den brugervenlige opdeling af symptomer på stress

Fordi du i ovennævnte traditionelle opdeling af symptomerne ikke umiddelbart får et indtryk af, hvor alvorligt dit stress symptom er, så kan jeg bedre lide opdelingen i trafiklys, som jeg nu vil præsentere dig for.

Grønne symptomer på stress
Gule stress symptomer
Røde stresssymptomer

Denne måde at præsentere dig for symptomerne på stress giver dig en hurtig erkendelse af, hvor alvorlige dine symptomer er.

Jeg vil nu tage dig igennem hver af farverne i trafiklyset. I teksten vil du blive præsenteret for nogle af de mest udbredte symptomer i
den kategori.

Nederst på siden finder du en oversigt over alle de symptomer inden for hver af de tre kategorier, som jeg er blevet bekendt med
gennem mit arbejde med stressramte personer.

Du skal være opmærksom på, at farverne blot er vejledende. Et gult symptom for én, kan fungere som rødt symptom for en anden. Du skal hele tiden holde dig for øje, at det er utroligt individuelt, hvilke symptomer, du  oplever, og hvordan du oplever dem.

Vi starter med de grønne symptomer på stress. 

Grønne stresssymptomer – ved akut stress

De grønne stresssymptomer er de ”normale” symptomer på stress. Altså de symptomer, som vi har været født med siden tidernes morgen, så vi var i stand til at reagere, når der var en fare, som kunne true vores overlevelse.

Er du i en akut stress situation, måske fordi du skal til en prøve, holde en tale eller lignende, kan du måske opleve nogle af disse symptomer:

Grønne symptomer på stress
  • Midlertidig hjertebanken
  • Nervøsitet
  • Anspændte muskler 
  • Midlertidige tics 
  • Svedtendens
  • Tissetrang
  • Diarré
  • Midlertidig rysten
  • Tørhed i munden og 
  • Sommerfugle i maven

 

Du har stort fokus og er klar til at præstere, når du skal ”på”, og du kan opleve at være søvnløs op til arrangementet.

Fælles for disse symptomer er, at de forsvinder igen, når ”faren” er drevet over, og du får pause og hvile. Så forlader adrenalinen din krop, og presset forsvinder.

Jeg har selv oplevet alle disse symptomer i forbindelse med køreprøve, når jeg skulle holde tale, eller de sidste dage op til et stort event, hvor jeg var ansvarlig.

I disse situationer er stress helt normalt – også i vores hverdag – og det forsvinder, når den pressede situation er overstået.

De gule symptomer på stress

Når du begynder at mærke de gule symptomer på stress, så skal du tage dem alvorligt Det kan være, du selv har svært ved at erkende, at du er ramt af stress. Men har du disse stresssymptomer, så er der desværre en god risiko for det.

Det er nu, du skal gøre noget, for at du ikke kommer helt ud på kanten.

De gule symptomer er tegn på, at din hjerne hele tiden oplever ”fare”. Du får ingen hvile mellem stresspåvirkningerne, så det bliver stress med stress på.

I denne gruppe finder du f.eks.:

Gule stress symptomer
  • Udmattelse
  • Trykken for brystet
  • Hovedpine
  • Tankemylder
  • Svimmelhed
  • Sitren i kroppen
  • Søvnproblemer
  • Manglende appetit
  • Bekymringer
  • Kort lunte
  • Frustrationer
  • Grådlabil

Se mange flere nederst i denne blog.

Udover disse ligger her også overforbrug af motion eller det modsatte – ingen energi til motion, og så findes her måske farligste af dem alle:

Manglende erkendelse af, at stress er et problem.

Hvis du er der, hvor du ikke vil erkende, at de symptomer, du har, er tegn på stress – så er du på vej over i rød zone.

Og nu bliver det farligt for dig og dit helbred.

Røde stress symptomer

Hvis du har røde symptomer, så vil jeg helt klart anbefale dig at gå til din læge. Uanset om der er tale om stress eller ej, så skal du undersøges. Det kan være stress, men det kan også være en fysisk sygdom. Den skal der tages hånd om, og det skal bare være nu.

I rød zone er du uden for rækkevidde.

Kan du genkende nogle af dem, så ring til din læge, og få en snak.

Røde stresssymptomer
  • Koncentrationsbesvær
  • Lydfølsom
  • Nedsat immunforsvar
  • Smerter i kroppen
  • Pproblemer med fordøjelsen
  • Tristhed,
  • Angst
  • Aggressiv
  • Ustabil arbejdsindsats
  • Øget sygefravær
  • Rastløshed
  • Næseblod og 
  • Forværring af kroniske sygdomme

Se mange flere nederst i denne blog.

Du har mistet kontakten til din krop, og du er inde i en negativ spiral, som kan være rigtig svært at komme ud af på egen hånd.

Du er blevet blind for, at dine symptomer kan være relateret til stress – faktisk så vil du hårdnakket benægte det, hvis nogen skulle komme med det (for dig) vanvittige forslag, at du har stress. Så hvis der er en i din omgangskreds, som spørger, om du er stresset – så tag det alvorligt og snak med nogen om det.

Når det kommer til røde symptomer, så er listen utrolig lang. Det er også her, at stressen begynder at gå ud over din hjernes funktioner.

Hvis du når hertil, så er du på kanten af et sammenbrud, og det kan have alvorlige konsekvenser. Her taler vi både hjertestop, blodprop, angst, depression, udbrændthed og dårligere hjernefunktion.

Så det er ikke for sjov, at jeg insisterer på, at du skal tage dine symptomer alvorligt.

Er der forskel på stress symptomer på kvinder og for mænd?

For lige at komme tilbage til spørgsmålet i overskriften, så er det helt overordnede svar på dette et ”Nej”. Symptomerne på stress for både kvinder og mænd er helt generelt set de samme.

Dog kan der være enkelte forskelle:

Kvinder kan have mere tendens til at være grådlabile, mangle sexlyst og have udfordringer med cyklussen. Mænd derimod oplever i højere grad, at de trækker sig socialt. De har større tendens til at isolere sig end kvinder.

 

Og igen vil jeg gerne pointere, at dette er helt generelle betragtninger. Det kan sagtens være anderledes for dig.

Udfordringen med symptomer på stress

Jeg vil gerne dele den største udfordring, jeg kender, omkring stress og stresssymptomer med dig:

Jo mere stresset du er, Jo mindre erkender du, at det er  symptomer på stress, du oplever.

Min pointe er, at for at du selv kan erkende, at du har stress, så er det vigtigt, at du også kender de første, lidt svagere (grønne) symptomer på stress – og at du reagerer på dem. 

Det kan være svært.

 I vores iver efter at gøre vores bedste – både på arbejdet og derhjemme – være en god medarbejder, en god kollega, en god hustru/kæreste, en god mor, en god datter, en god veninde, så overhører vi desværre ofte de første tegn på stress.

Vi slår dem hen som ubetydelige og fortsætter ufortrødent vores liv i det tempo og med det pres, vi er vant til.

Stresssymptomer

Vi benægter symptomer på stress

Jo voldsommere symptomerne bliver – jo mere stressede er vi også. Her mister vi forbindelsen til kroppen. Vores hoved og fornuft forstår ganske enkelt ikke længere, hvad det er for signaler, vores krop sender os, for vi er i konstant ”flygt-eller-kæmp” tilstand.

Derfor er langt de fleste i benægtelse, når de har et højt niveau af stress. For de kan slet ikke overskue konsekvenserne af at ”give op” over for den forestilling om en farlig trussel, som deres krop tror, de er i.

Vi skal huske, at det jo er vores ur-instinkt, der tager over, når den oplever ”fare”. Det sker helt automatisk. Vi kan ikke gøre meget for at dæmme op for det, når det sker.

Stress symptomer

I dag har vi som udgangspunkt ingen trussel mod overlevelse i vores hverdag. Men det tror din hjerne, at du har.

En fyldt mailboks kan være den ”nye” fare, en chef, dine egne forestillinger og krav til dig selv om, hvordan du skal være, digitale skærme – både telefon, pc, ipad og fjernsyn udgør en konstant påvirkning af din hjerne.

Den skal håndtere alle krav fra både din ydre og indre verden, og har du ikke ressourcer nok til at stå imod, så befinder du dig i konstant ”flygt -eller-kæmp” tilstand.

Og derfor er det så utroligt vigtigt, at du er opmærksom på de små symptomer på stress, og at du ved, hvad der skal til for at komme af med dem igen. 

Samlet oversigt over symptomer på stress

Her får du en samlet oversigt over alle de symptomer, jeg har kendskab til – enten på egen krop eller gennem arbejdet med de stressramte, jeg har hjulpet.

Det kan godt virke lidt overvældende. Jeg håber, du kan se bort fra det voldsomme indtryk, det kan give at få dem listet på denne måde.

Hvis et symptom har en anden farve, så betyder det, at det er et link. Tryk på det og hop videre og læse om lige præcis det symptom.

Røde symptomer - STOP og søg hjælp

  • Hukommelsesbesvær
  • Koncentrationsbesvær
  • Svært ved at læse eller skrive
  • Manglende overblik
  • Manglende evne til at indlære
  • Forvirring
  • Mentale blackouts
  • Lydfølsomhed
  • Lysfølsomhed
  • Svært ved at følge med i en samtale
  • Nedsat immunfunktion – gentagne infektioner
  • Allergier og andre kroniske lidelser bryder ud eller bliver værre
  • Hudproblemer og eksem
  • Smerter i kroppen
  • Problemer med fordøjelsen
  • Ondt i maven
  • Fornemmelse af at have en hjelm på hovedet
  • Manglende kontakt til kroppen
  • Manglende sexlyst
  • Hårtab
  • Øget forbrug af stimulanser – alkohol, rygning, medicin
  • Overspisning
  • Glemmer at spise
  • Spiser mere usundt mad
  • Aggressiv
  • Ustabil arbejdsindsats
  • Øget tendens til fejl og sjusk
  • Øget sygefravær
  • Flere konflikter
  • Konfliktsøgende
  • Rastløshed
  • Nedsat humoristisk sans
  • Impulsiv – ingen øje for konsekvens
  • Blødningsforstyrrelser (kvinder)
  • Næseblod
  • Bange for at blive vanvittig
  • Tanker præget af opgivenhed og håbløshed
  • Passivitet og apati
  • Tristhed
  • Hyperventilation
  • Åndenød
  • Osteklokkefornemmelse
  • Uvirkelighedsfornemmelse
  • Stressudløste fysiske lidelser
  • Symptomer på funktionelle lidelser som fx. fibromyalgi og kronisk
  • træthedssyndrom
  • Hjerteanfald
  • Indre vrede og vredesudbrud
  • Angst
  • Manglende kontakt til følelser
  • Depressive tendenser
  • Sammenbrud
  • Skam og lavt selvværd
  • Tidligere traumer genaktiveres
  • Katastrofetanker om fremtiden
  • Unuanceret tænkning/ sort-hvid tænkning
  • Manglende evne til nærvær, konstant opslugt at tanker

 

Gule stresssymptomer - stop op og gør noget ved din situation

  • Kvalme

  • Udmattelse
  • Træthed
  • Hovedpine
  • Trykken for brystet
  • Svimmelhed
  • Indre uro
  • Sitren i kroppen
  • Rysten
  • Kulde- og varmefornemmelser
  • Frustreret
  •  Søvnprobleme
  • Manglende appetit
  • Tankemylder
  • Bekymringer
  • Overtænkning
  • Uklar tænkning
  • Selvbebrejdende tanker
  • Grublerier over fortiden
  • Kort lunte
  • Irritabel
  • Knugen i brystet
  • Tendens til social tilbagetrækning
  • Manglende empati og manglende interesse i andre
  • Grådlabilitet – let til tårer
  • Hektisk aktivitet og tale
  • Manglende appetit
  • Overdreven træning (lukker ”overtryk” ud ved motion)
  • Mangel på normale motionsrutiner
  • Manglende erkendelse af, at stress kan være et problem

Grønne stress symptomer - helt ok - husk pauser

  • Midlertidig hjertebanken
  • Midlertidige tics
  • Midlertidig rysten
  • Anspændte muskler
  •  Svedtendens
  • Tissetrang
  • Diarré
  • Tørhed i munden
  • Sommerfugle i maven
  • Stort fokus, når du skal “på”
  • Søvnløs op til et arrangement
  • Nervøs / spændt