Stress – den ultimative guide

Stress – den ultimative guide

Søger du viden om stress? Søger du hjælp til begyndende stress eller er du sygemeldt?

Uanset hvad, så er du kommet til det rette sted. Her finder du

  • viden
  • hjælp til håndtering
  • behandling 

Du finder naturligvis også viden og hjælp om nogle af de relaterede lidelser som f.esk.

  • tankemylder
  • søvnløshed
  • underliggende mønstre, som er skyld i din stress.
Stress - få svar på dine spørgsmål her

Har jeg stress?

Det er et stort spørgsmål, for hvem kan svare helt præcist på det?

Det kan du selv.

For det er dig – og kun dig, der kan mærke din krop og dens signaler.

Det dykker vi længere ned i artiklen, der forsøger at besvare dette store spørgsmål. Men en ting vil jeg sige allerede nu: Er du i tvivl? Så er du ikke i tvivl, så er du godt klar over, at der er noget om snakken, og det er NU, at du skal tage action på din mistanke.

Vil du gerne have svaret på: Har jeg stress? – læs mere her.

Symptomer på stress

Når det kommer til at finde ud af, hvor presset du er – og hvor alvorlig situationen er, så har du kun din egen krop og dens signaler at støtte dig til. 

Der er mange forskellige måder at opdele symptomerne. Jeg har valgt at opdele dem i grønne, gule og røde symptomer – ligesom trafiklyset.

Trafiklyset - et billede på symptomerne

  • De grønne er ufarlige (og du må gerne gå over vejen).
  • De gule betyder, at du skal stoppe op (tage dem alvorligt, så du kan tage det i opløbet).
  • De røde er alarmen, der går – fuldt stop (stop eller du risikerer virkelig et sammenbrud).

I den tid jeg har arbejde som behandler, er jeg stødt på henved 100 forskellige symtomer. Udfordringen er, at de også kan være symptomer på noget andet – og derfor vælger mange ofte at ignorere dem.

Bliv klogere på symptomer på stress – læs mere her.

Hjælp til stress

Når du så har fundet ud af, at du har brug for hjælp, så er det vigtigt at få den rette hjælp.

Desværre er der ikke meget hjælp at få i det danske samfund, før du ER blevet sygemeldt. Og selv her kan det være svært, fordi lægen ikke kan henvise dig direkte til hjælp. Der må du enten have en diagnose på depression eller håbe, at din arbejdsgiver har en sygeforsikring.

Det er virkeligt sørgeligt, at der ikke er hjælp at hente tidligere i processen, da flere og flere glider videre over i en depression eller udbrændthed, fordi de ikke får taget hånd om deres tilstand.

I denne artikel tager jeg dig igennem de forskellige typer hjælp, jeg kender til. Du kan så selv vælge det, der passer dig bedst. Vil du vide, hvilken hjælp til stress du kan få – så læs mere her.

Stress behandling

Du kan naturligvis få hjælp hos mig, og der er flere forskellige former for hjælp du kan få. Du kan både vælge et personligt forløb hos mig – og du kan vælge at kombinere det personlige forløb med online undervisning med praktiske øvelser.

Begge typer behandling bygger på samme metode, som er blevet testet i et forsøg på Bispebjerg Hospital. 

Metoden viste sig at være langt den mest effektive hjælp til at få stressramte personer tilbage i job på fuld tid.

Er du interesseret i stress behandling – læs mere her
Er du interesseret i online forløbet med personlig sparring – så læs mere her.
Vil du gerne bare booke din behandling – så kan du gøre det her

Healingsmassage

Hvis du bor i nærheden af mig på Midsjælland, så er en oplagt mulighed at kombinere stressbehandlingen med healingsmassage. Denne form for massage er en dybdegående helkropsmassage, som arbejder med dit sind.

Massagen er virkelig god til at skabe ro i kroppen og hovedet. Noget, som mange med uro i kroppen virkelig længes efter.

Med healingsmassagen kan du nærmest skyde genvej til mere ro og hurtigere healing. Ud over det er massagen rigtig god til mange andre ting.

Det kan du læse mere om her, hvis du er nysgerrig på healingsmassage.

Stress - den ultimative guide

Hvad er stress?

Her dykker vi ned i de processer, der sker i vores krop, og vi ser på, hvad det helt oprindeligt er for en størrelse.

I dag opfattes det som noget negativt, men dens oprindelige natur er alt andet end det. Stress er en automatik i vores krop, som har hjulpet os med at overleve fra dengang, hvor vi blev skabt.

Som udgangspunkt er det sundt. Ja – hvabehar – den havde du måske ikke set komme. Men det er sandt. 

Det er, når vi befinder os i for voldsomme påvirkninger, eller når vi er i en presset situation eller tilstand over for lang tid, at det går galt.

Vil du gerne blive klogere på det store spørgsmål om hvad er stress – så læs mere her.

Sådan genkender du tegn på stress hos andre

En ting er selv at kunne mærke sin krop og de signaler, den sender.

Noget helt andet er at opfange tegn på overbelastning hos andre – din partner, kollega, ven(inde), barn eller en helt anden person, der står dig nær.

Her vil de første tegn være ændringer i deres adfærd, og når stressen bliver værre, så vil tegnene også blive tydeligere.

Desværre er det ofte også sådan, at benægtelse er en tro følgesvend hos en person, der er på vej mod et kollaps og en sygemelding. Det kan gøre det svært at få personen til at erkende, at der er stress under opsejling.

Dette fortæller jeg mere om i denne artikel om 5 tegn på stress – læs mere her.

Stresshåndtering

Hvad er egentligt forskellen på håndtering og behandling?  Er det ene ikke lige så godt som det andet?

Den kan være lidt flydende – afhængig af hvem du spørger. Men nu spørger du jo så mig, og du får derfor mit svar.

I min verden er håndtering det, du skal bruge, hvis du er stresset men endnu ikke så alvorligt, at du skal sygemeldes. Det vil sige sig, at du befinder dig med de gule symptomer.

Håndtering har sin relevans, når du er på vej mod alvorlig tilstand – enten hvor du kan genkende de gule symptomer – eller hvor du er på vej mod de røde.. Her kan du naturligvis også få hjælp hos mig.

Du kan både få et personligt forløb alene med mig, men her vil det være lige så relevant at benytte online forløbet, hvor du kan vælge enten at have personlig 1:1 sparring med mig – eller du kan vælge online forløbet med adgang til min sparring i en tilhørende Facebook gruppe.

Derfor skal du tage det alvorligt

Det er vigtigt at tage stress alvorligt, for det kan være, at du ikke er så heldig, at du kan nøjes med et sammenbrud.

Hvis du går med en ubehandlet tilstand i længere tid, så kan det udvikle sig til depression, angst eller udbrændthed – eller sygdomme som f.eks. blodprop eller hjerteslag. 

‘Og du behøver ikke engang blive sygemeldt først. Det her er virkelig en af skyggesiderne, som ikke ret mange taler om. Men det har jeg valgt at gøre.

Derfor har jeg skrevet et blogindlæg til dig om langvarig stress – også kaldet kronisk stress. Læs mere her.

Julestress - sådan undgår du det

Presset omkring december måned og juleaften kan være virkeligt stor for mange. Vi går alle rundt med et idealiseret billede af, hvordan den “rigtige” jul skal være. 

Og det billede kan være svært at leve op til for mange mennesker.

Måske har du økonomiske udfordringer, der gør, at du ikke kan købe de gaver, som dine børn ønsker sig. Det kan også være, at der er nogle relationer til familiemedlemmer, der gør juledagene til et mindre mareridt, som du kan gå og frygte lang tid før julen. 

Derfor har jeg lavet 9 tips til dig – og et bonustip – om julestress – læs det lige her.