Julestress – 9 tips til hvordan du kan undgå julestress

Julestress – 9 tips til hvordan du kan undgå julestress

Kan du også blive ramt af julestress? Så er du ikke den eneste. Og hvem vil ikke gerne undgå julestress?

Det kan være svært at leve op til vores egne forestillinger og forventninger om, hvordan den ideelle jul skal være. 

Den jul, hvor vi har overskud til at være noget for både vores familie, venner og kolleger. Hvor vi gerne ofrer os for at deltage og bidrage, så alle er glade og har det godt.

Vi skal hygge med gløgg og æbleskiver, gå på julemarkeder, bage småkager med børnene. 

Vi har overskud til at deltage i luciaoptog, julefrokoster, julestue i børnehaven og skolen og juletræsfesten i gymnastikforeningen. 

Vi aflægger det årlige besøg hos Tante Oda, vi er på julegaveindkøb med hele familien, og vi pakker hver enkelt gave helt specielt ind.

Endelig slutter vi af med den helt store julemiddag. Julefrokost både 1. og 2. juledag – inden vi endelig kan falde om i sofaen den 28. december, hvis vi da ikke er så ”heldige”, at vi skal på arbejde mellem jul og nytår.

Kan du mærke julestressen allerede?

Kan du mærke den? – Julestressen?

Jeg har nemlig selv været en af dem, der gerne ville det hele, og hvor alting gerne skulle være taget ud af et dameblad eller en (dårlig) julefilm på tv, for at det levede op til mit billede af den perfekte jul.

Men sådan er det (heldigvis) ikke længere. Nu holder jeg jul, som jeg har lyst til.

Hvad gør du?

Tjaaa … du kan vælge at læse med og få mine 9 bedste tips til at styre udenom den værste julestress.

Brug dem som inspiration til at gøre din jul lidt lettere, så du kan være nærværende og rent faktisk nyde julemåneden.

Undgå julestress med disse 9 tips

Tip 1 til at undgå julestress

#1: Prioritering skaber fundamentet for at undgå julestress

Du skal finde de fem ting, som er absolut vigtigst for dig, for at julen er perfekt for netop DIG.

Sæt dig ned i fred og ro med en masse lapper papir – eller post-its – og noget at skrive med. På hver lap papir skriver du én enkelt ting, du gerne vil have eller lave til din perfekte jul.

Det er vigtigt, at det er konkrete ting, du skriver ned.  

”Hygge med familien” er således ikke en mulighed. Hvordan skal I hygge?  Ved at bage kager, fælde juletræet i skoven, lave konfekt, pynte til jul? 

Når alt er kommet ned på små lapper, så prioriterer du dem. Del sedlerne op i to bunker: Bunke nr. 1 med det du HELST vil i julemåneden, og så bliver der helt naturligt en bunke nr. 2.  Det betyder ikke, at du ikke vil dem – men der er bare noget, du hellere vil.

Læg bunke 2 til side, så du sidder med bunke 1. Nu prioriterer du dem indbyrdes, så du til sidst sidder med de 5 ting, du aller-aller-allerhelst vil i julemåneden. De 5 ting, du mest forbinder ”julehygge” med.

Min jule-prioriteringsliste var:  Pynte til jul i huset, juledekorationer, julebag med mine piger, julefrokost med jobbet, juleaften med familien.

Men du har sikkert din helt egen juleliste.

Tip 2 til at undgå julestress

#2: Drop julestress = drop forventninger om den perfekte jul

Ja – den er måske lidt hård, men i dette tip ligger kimen til al julestress.

Vi har alle en forestilling om, hvordan en ”rigtig” jul skal være. I den forestilling ligger en hel masse forventninger.

Det kan være forventninger, du har til dig selv, om alt det du skal nå og have styr på inden juleaften.

Men det er i lige så høj grad din forestilling om andres forventninger til dig som mor, som hustru, som veninde og som kollega.

Den bliver du nødt til at droppe.

Din jul bliver lige præcis så perfekt, som den skal være, når du passer på dig selv. Så kan du vise  ægte omsorg og nærvær overfor din nærmeste familie.

Og alle andre må mene, hvad de vil.

Den er VIGTIG, den her!

Nu har du prioriteret din Bunke 1 – herunder din Top 5 – under hensyntagen til, at det skal være en perfekt jul for DIG (og ikke for alle andre).

Så nu er du klar til tip nr. 3.

Tip 3 til at undgå julestress

#3: Fravalg er en forudsætning for at undgå julestress

Når du vælger noget til (se tip nr. 1), så vælger du også noget fra.

Sådan er det.

Og det er vigtigt, at du gør disse fravalg.

Fravalgene er faktisk den bunke af sedlerne, du i første omgang lagde væk.

Altså hele bunke 2.

Ups!

Men de fravalg skal du holde fast i!  Lov mig det.

Ellers kommer julestressen lige så stille snigende igen.

Hvis der er en eller to af de ting, du valgte fra, du alligevel gerne vil have med i bunke 1, så må du gerne BYTTE RUNDT på et par sedler. Men der skal stadig være lige mange sedler i begge bunker, som til at begynde med.

Jeg deltager kun i firmajulefrokost – ikke i julefrokost med venner – og det har jeg det helt fint med!

Det er nogle år siden, jeg lavede denne øvelse selv, og en af sedlerne i min bunke 2 var ”julefrokoster”.

Jeg var lidt overrasket, for jeg kunne godt lide at være sammen med venner og venners venner til et par julefrokoster i løbet af december. Men der var åbenbart noget andet, jeg hellere ville.

Tip 4 til at undgå julestress

#4: Snyd julestressen - spring over hvor gærdet er lavest

Det her tip æææælsker jeg bare.

Ligesom du gerne må spise en Spangsberg flødebolle, så må du også gerne springe over, hvor gærdet er lavest, når det er jul.

Og her kommer en række idéer til overpring:

  • Du må gerne købe alle julegaver på nettet (og droppe juleindkøbshyggeturen med familien og resten af familien Danmark).
  • Du må gerne købe adventskransen hos blomsterhandleren eller i supermarkedet.
  • Du må gerne servere småkager fra bageren.
  • Du må gerne købe et juletræ, der allerede er fældet i stedet for selv at køre i skoven.
  • Du må gerne genbruge tøj fra klædeskabet og ikke skulle ud og købe nyt.
  • Æbleskiver fra frost, færdiglavet gløgg og færdiglavet konfekt er helt fint.
  • Besøg Tante Oda i januar, hvor der alligevel ikke er nogen gæster, fordi alle besøgte hende i december.
  • Få butikken til at pakke gaverne ind. Papiret bliver alligevel flået af og smidt ud bagefter.
  • Fyld selv mere på listen …

Jeg er stoppet med at skrive julekort. Facebook er et fantastisk medie til at skrive en fælles julehilsen til alle jeg kender, også selvom jeg selv elsker at få julekort og hader julehilsner på Facebook.

Alle julegaver købes på nettet. Dejligt nemt.

Hvis jeg så alligevel vælger at tage på julehyggeindkøbstur med mine piger, så BLIVER det faktisk hyggeligt, for jeg skal ikke stresse rundt og stå i kø for at få alle julegaverne med hjem. Det er rent win win.

Nå ja, og så laver jeg sjældent konfekt. Jeg køber fyldte chokolader i stedet.

 

Tip 5 til at undgå julestress

#5: Planlægning tager brodden af din julestress

Det kan også være, at du synes, at det er koldt og kynisk at skulle planlægge sig ud af en julehyggelig december måned.

Men tro mig, den kan blive endnu mere hyggelig med en lille hyggelig plan. Planlægning får nemlig hjernen til at slappe af, og dermed sænkes stressniveauet med det samme.

Så du får lige mine bedste planlægningstip til december måned:

Sæt dig med en kalender med god plads i (eller skriv datoerne fra 1 – 31 på et stykke papir). Marker weekenderne, så vi lige har styr på dem.

Placer nu din Top 5 i kalenderen.

I mit tilfælde er det julefrokosten med firmaet, der ryger ind på en fredag (så ved jeg, at jeg nok er lidt træt om lørdagen og kan tage hensyn til det i min planlægning).

Julepyntning og juledekorationer kommer ind den første weekend i december. Julebag får plads en søndag, hvor mine piger er hjemme hos mig. Den sidste ting er juleaften, som i år fejres hos min bror og hans familie i Jylland. Den plottes ind den 24. december, og jeg markerer dagene for rejsen.

Sådan … nu bliver det en perfekt jul (i min verden altså).

Der er så lige nogle ”skal” ting. Julegaver er en af dem, så der plotter jeg to aftener ind i starten af december til at få bestilt dem. Jeg snupper også lige en mandelgave med, som er mit bidrag til juleaften (billigt sluppet – I know). Til sidst kan der så lige komme et par ekstra ting ind – men kun dem fra bunke 1.

Og jeg mærker hele tiden efter, om der er luft nok i kalenderen til at hygge med familien.

Tip 6 til at undgå julestress

#6: Afslapning - planlæg det så du undgår julestress

Dette tip snupper vi lige samtidig med planlægningen.

For det er vigtigt at lave huller i kalenderen i december måned. To hele dage, hvor du ikke har nogen planer.

Det er her, du skal hygge med familien (og de opvarmede æbleskiver og færdiglavede gløgg og småkagerne fra bageren). 

Det er her, I skal spille brætspil eller gå en tur i den frosne skov og nyde, at det snart er jul.

Det er her, du er nærværende og drager omsorg for dine børn og din partner – og dig selv ikke mindst.

Tip 7 til at undgå julestress

#7: Uddeleger opgaverne og mimer din julestress

Er du en af dem, der er værtinde for en julefrokost eller for julemiddagen, så kan det være en stressfaktor i sig selv at skulle stå med sådan et traditionsrigt arrangement, hvor der bare er rigtigt mange forventninger.

Udover forventningerne, så er der også pænt meget arbejde i det med indkøb, madlavning, borddækning osv.

Mit tip er her; Lad gæsterne bidrage. 

I laver simpelthen sammenskudsgilde. 

Det er dig, der fordeler maden, så du kan sammensætte den menu, du gerne vil have på dit julefrokostbord.

Det giver dig samtidig mulighed for at fordele udgifterne nogenlunde ligeligt mellem gæsterne.

Er der tale om julemiddagen, så kan det være svært at komme med en varm flæskesteg. Men her kan du udlicitere ris-à-l’amanden, mandelgaven, vin, portvin. Måske kan nogle af gæsterne komme forbi tidligere på dagen og hjælpe med at forberede maden.

Tip 8 til at tage hånd om julestressen

#8: Fokuser på økonomien, hvis den giver dig julestress

Det er ikke altid kun tiden, der kan være en stressfaktor i juletiden. Julemåneden er en dyr måned, og det kan være svært at have råd til det hele.

Her vil prioriteringen i Tip nr. 1 komme dig til gode. Når du har prioriteret det, du allerhelst vil, så giver det også sig selv, hvor du skal bruge dine penge.

Tip nr. 7, hvor man deler opgaverne mellem sig, kan også afhjælpe december måneds lidt stramme økonomi

En stor økonomisk udgift er julegaver.

Det kan virkelig løbe løbsk, for hvem vil ikke gerne give nogle skønne gaver og sørge for, at ens børn bare får den bedste jul.

Jeg vil gerne. 

Rigtig gerne.

Men der er jo også et liv efter julen, og mange gaver små … gør en stor udgift.

Så mit første tips til bedre gaveøkonomi er, at du kun giver gaver til den nærmeste familie. 

Mit andet tip til bedre gaveøkonomi er at aftale en beløbsgrænse for gaverne. Ingen bliver ikke mere lykkelige af en gave til 1.000 kr. end en til 300. 

Det er ikke sikkert, at der skal aftales noget med dine forældre. De er måske lidt udenfor nummer. Men lav en aftale med dig selv i forhold til dine børn, med din partner i forhold til jeres gaver, og med dine søskende i forhold til gaver til deres familier.

Måske skal de voksne søskende ikke give hinanden gaver. Måske skal børn ikke have gaver, når de fylder 18 år. Måske giver man kun gaver til dem, man er sammen med juleaften.

Nu kan du lægge et gavebudget, for du ved, hvem der skal have, og du kender beløbet. Når du har overblikket, kan du op- eller nedjustere afhængigt af det totale beløb, du har til gaver.

Nu skal det bare overholdes.

For mig var det en lettelse at få aftalt et gavebeløb. For som alenemor havde jeg ikke råd til dyre gaver hele vejen rundt. Så det fjernede forventningspresset til gaverne, og nu er det sjovt at skulle finde gaver billigt, så der kan blive lidt flere for det aftalte beløb.

Tip 9 til at minimere julestress

#9: Accepter og tilgiv

Det kan være, at en af de ting, der giver dig julestress, er, at du skal være sammen med nogle i julen, som du har det svært med.

Det kan sagtens være din nære familie, du har et anstrengt forhold til. Men du tilbringer juleaften med dem, fordi julens traditionelt set er en højtid, der fejres i familiens skød. 

Der er en uskreven regel om, at ingen må sidde alene denne aften.

Så meget desto mere træls er det, hvis der er dårlig stemning eller uoverensstemmelser juleaften, som jo burde være fyldt med kærlighed og omsorg for hinanden.

I en sådan situation kan du med stor fordel anvende accept og tilgivelse.

Accepter at det er sådan, det er. Du kan ikke gøre noget ved det. Ved accept undlader du at bruge negativ energi på noget, som du alligevel ikke har nogen indflydelse på. For du kan ikke lave andre om.

Tilgiv dem eller tilgiv deres handlinger. Tilgivelse, der kommer fra hjertet, er en af de mest autentiske måde at slippe dårlig energi og komme videre.

Du vil opleve, at med denne tilgang til disse personer, vil du virke meget mere afslappet. Det i sig selv vil modvirke eventuelle uoverensstemmelser.

Bonustip mod julestress

Bonus tip: Lad være med at hoppe med på julestressen

Mit sidste tip er et mere generelt tip.

Desværre er der rigtigt mange, der taler om, hvor stressede de er i december. Hvor irriterende det er at skulle stå i kø (sammen med alle de andre), og hvor meget de skal nå inden juleaften.

Lad være med at hoppe med på den vogn.

Rigtigt meget stress skabes, fordi man tænker, at man er stresset, og fordi man snakker om det.

Prioriter og planlæg dig ud af din julestress, så du kan nyde december måned med familien.

Fokuser på din Top 5.

Nu ved du nemlig lige præcis, hvad du skal gøre for at undgå det.

Hvis du gerne vil vide mere som stress, så kan du læse om Hvad er stress  og Tegn på stress, du kan lægge mærke til hos dine nærmeste.

Og med disse ord vil jeg ønske dig og din familie en glædelig jul fyldt med overskud og nærvær. 

Kærligst
Connie