5 tegn på stress – sådan spotter du stress hos andre [og dig selv]

5 tegn på stress – sådan spotter du stress hos andre [og dig selv]

Viser din ægtefælle/partner, din veninde eller din søde kollega de første tegn på stress? 

Ved du, hvordan du genkender de første symptomer på stress?

Jeg vil nu fortælle dig om nogle af de første tegn på stress, du kan kigge efter, hvis du er bekymret og gerne vil være i stand til at spotte stress hos dem, du har kær.

En ting er, når vi taler om os selv. Selvom det kan være svært at erkende symptomerne hos os selv (og meget lettere bare at ignorere dem), så har du dog den fordel, at du kan mærke din egen krop og dens reaktioner.

Det er noget helt andet, når vi taler om at spotte stress hos andre.

I dette tilfælde siger vi, at du ønsker at være opmærksom på din partner. Men det kan være hvem som helst, som du holder af.

Hvad er det så for tegn på stress, som kan afsløre, at han eller hun er på vej ud i en stress belastning?

Det første tegn på stress

Der kan være nogle ydre faktorer, som gør, at du skal være ekstra opmærksom på din partner. 

Det kan være, at der er ekstra travlt på jobbet. Det kan være et dødsfald i nærmeste familie. Det kan være en skilsmisse (måske ikke i tilfældet med din partner – men hvis det var en anden person), eller der kan være tale om alvorlig sygdom.

Det kan også være, at flere områder i din partners liv er under pres. Eller at han/hun ønsker at leve op til egne høje krav – enten på jobbet eller holde en flot facade privat.

Det første tegn på stress vil være en ændring i din partners adfærd.

Hvis han/hun pludselig begynder at agere og reagere anderledes end normalt, så er det et tegn på, at noget er galt.

Det første tegn på stress

De 5 mest afslørende tegn på stress

Det er hovedsageligt de adfærdsmæssige tegn, du kan spotte til en start:

  • Din partner er mere udmattet og træt end ellers og magter ikke ret meget.
  • Din partner har søvnproblemer – enten kan han ikke falde i søvn, eller også vågner han om natten – måske ovenikøbet med tankemylder.
  • Din partner har kortere lunte og er mere irritabel og frustreret end ellers.
  • Din partner spiser mere usundt (salt, fedt og sukker) og har måske problemer med maven. Det kan også være, at han har overforbrug af stimulanser som kaffe, cigaretter eller alkohol.
  • Din partner mister sexlysten og trækker sig fra sociale sammenhænge.

Hvis du læser blogindlægget om symptomer på stress, så vil du se, at jeg vælger at opdele symptomerne efter farverne – grøn, gul og rød – ligesom et trafiklys. Det betyder også, at det grønne symptomer er de mindst farlige.

Til gengæld skal du passe på  ved de gule, og ved de røde symptomer – der skal du stoppe helt op.

Det er nemt at huske.

Når det gælder din partner (eller en anden person), så vil det  være umuligt for dig at spotte de grønne symptomer, for det er jo dem vi er skabt til at håndtere. Det er dem, der er normale for os.

Til gengæld kan du nok begynde at spotte nogle tegn på stress, når vi går til den gule kategori.

Spot tegn på stress hos din partner

Er det forskelligt hos mænd og kvinder?

Er din partner en mand, så er der et meget typisk stress symptom for mænd, og det er, at de bliver mere indadvendte end ellers. 

De har ikke lyst til at være sociale længere og vil måske hellere ligge hjemme på sofaen og se fjernsyn, selvom de altid har elsket at være sammen med venner.

Hvis han til gengæld generelt dyrker meget motion, så kan kan begynde at træne ekstra meget, fordi han er oplever, at han får afløb for sin uro i kroppen.  (Eller han går i den helt modsatte grøft, og stopper med at dyrke motion). Stress og motion er et helt kapitel for sig selv.

Benægtelse er et tegn på stress

Er din partner en kvinde (ja, jeg ved godt, at jeg har skrevet ”han” hele vejen i teksten, men det kan du forhåbentlig godt se bort fra).

Et forholdsvis tydeligt stress symptom for kvinder, at de bliver mere grådlabile. 

De får ganske enkelt lettere til tårer – uden at der er nogen åbenlys grund.’

Et tegn, der er fælles for både mænd og kvinder

Et meget typisk tegn på stress – hos både kvinder og mænd – er, at de går i benægtelse. Så når du hører denne sætning, så ved du, at den er gal:

MIG?? …. nej – JEG har ikke stess – jeg skal bare lige …. (et eller andet)

Lige holde weekend, så han blive klar til mandag, lige have en lur, så han er frisk igen, lige have en god nats søvn, så skal alt nok blive godt. Eller måske bare lige ud og løbe en tur, så han kan få ro i kroppen og hovedet igen.

Men nej – det er NU, du skal sætte ind og insistere på, at han får hjælp. Men det kan være svært, for der vil være modstand. Han mener jo ikke, han er stresset, så det blive en udfordring at få ham overbevist og overtalt.

Tjek listen over røde symptomer på stress

Har din partner røde tegn på stress, så er det ved at være sidste udkald.  

Her kan han ikke selv mærke, hvor slemt han egentligt har det. 

Og han er slet ikke indstillet på at skulle have hjælp, for i hans verden fejler han ingenting, og han kan også have den overbevisning, at verden (eller arbejdspladsen) vil gå i stå uden ham.

Du kan se en liste over de røde tegn på stress nederst i blogindlægget om symptomer på stress.

Når han ikke vil lytte - hverken til dig eller hans krop

Det kan være svært at imødegå tegn på stress hos en anden person. For selvom du siger det højt, så kræver det, at din partner lytter og ikke mindst ERKENDER, at der er noget galt.

Du må love mig, at hvis du har en ægtefælle, partner, veninde, kollega, som går ned med stress, så må du ikke slå dig selv i hovedet, hvis det ikke lykkes for dig at stoppe ham/hende i tide.

For det er IKKE din skyld.

Du kunne ikke gøre mere, end du gjorde.

Du kan trække hesten hen til truget, men du kan ikke tvinge den til at drikke.

Der gælder det samme her.

Nogle gange skal der et sammenbrud til

Nogle gange skal der desværre et stress sammenbrud til, før der bliver lyttet til kroppen

Men hvis du kan få din partner til at læse disse blogindlæg – også det med symptomer på stress, så kan det være, at du kan få ham til at lytte. Men jeg kan ikke love noget.

Jeg ved bare, at da min kollega dengang spurgte mig, om jeg havde stress, så hørte jeg ingenting. 

Eller: Jeg hørte efter, men jeg kunne ikke mærke min krop, så jeg kunne ikke genkende, at der var symptomer.

Først da jeg brød sammen en weekend – og græd og græd – helt stakåndet. 

SÅ forstod jeg endelig, at noget var HELT galt.

Og bagefter kan jeg slet ikke forstå, at jeg ikke kunne se alle de tegn på stress, som var der hver eneste dag i de måneder.

Hvis du efter disse linjer er i tvivl om din partner – eller veninde eller kollega – har stress, så er du velkommen til at booke en gratis og uforpligtende samtale med mig. 

Skriv til mig på min kontaktside, så svarer jeg dig så hurtigt som muligt.

Det kan også være, at du kan overtale din partner til at tale med mig, og det er du naturligvis meget velkommen til. 

Klik på linket og skriv til mig. Er det akut, kan du altid ringe. Mit telefonnummer står nederst på siden.

 

Og hvad så nu?

Hvis du har konstateret, at den nok er galt fat med din partner, veninde eller kollega, så er det ikke sikkert, du kan trænge igennem.

Der er stor risiko for, at han/hun er i benægtelse.

Du er altid velkommen til at guide ham/hende ind på mine sider her – og måske er vekommende klar til at komme med på et forløb for at UNDGÅ stress.

Online forløbet “Genvejen til et Liv uden Stress” tager deltagerne med omkring alle de  facetter der er om stress, tankemylder og søvnproblemer. Det giver dem de metoder, de har brug for for at kunne slippe fri af stressen igen – og holde sig fri afden. 

Med forløbet følger også tilbuddet om at deltage i en lukket gruppe, kun for deltagere i forløbet, så  de har andre ligesindede at følges med. 

Send linket til forløbet “Genvejen til et Liv uden Stress” til den person, du er bekymret for. Du får det lige her i delbar udgave: